ທ່ານ ສອນໄຊ ສີພັນດອນ ນາຍົກລັດຖະມົນຕີ ໄດ້ລາຍງານການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ,ແຜນງົບປະມານແຫ່ງລັດ,ແຜນເງິນຕາ 5 ປີ ຄັ້ງທີ IX(2021-2025) ແລະ ແຜນປີ 2025 ແລະ ສະເໜີທິດທາງແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ແຫ່ງຊາດ 5ປີ ຄັ້ງທີ X(2026-2030) ແລະ ແຜນປີ 2026 ຕໍ່ກອງປະຊຸມສະໄໝສາມັນເທື່ອທີ 10 ຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ IX,ໃນວັນທີ 10 ພະຈິກນີ້,ໂດຍການເປັນປະທານຂອງ ທ່ານ ໄຊສົມພອນ ພົມວິຫານ ປະທານສະພາແຫ່ງຊາດ
ທ່ານ ສອນໄຊ ສີພັນດອນກ່າວວ່າ:ທິດທາງແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ແຫ່ງຊາດ 5 ປີ ຄັ້ງທີ X (2026-2030) ແລະແຜນປີ 2026 ລັດຖະບານຈະສຸມໃສ່ການພັດທະນາເສດຖະກິດຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງ ແລະ ມີປະສິດທິຜົນ, ຊຸກຍູ້ການຫັນປ່ຽນສູ່ໂຄງປະກອບເສດຖະກິດທີ່ມີມູນຄ່າເພີ່ມສູງ ໂດຍນຳໃຊ້ວິທະຍາສາດ ເຕັກໂນໂລຊີ, ນະວັດຕະກຳ, ເປີດກວ້າງ ແລະ ປັບປຸງລະບົບເສດຖະກິດຕະຫຼາດທີ່ຄົບຊຸດ ແລະ ທັນສະໄໝ ຫັນໄປສູ່ດີຈີຕອນ,ສຸມໃສ່ພັດທະນາພື້ນຖານໂຄງລ່າງໃຫ້ໄດ້ມາດຕະຖານ ແລະ ສາມາດເຊື່ອມໂຍງ, ເຊື່ອມຈອດ ຢ່າງໂລ່ງລ່ຽນ ໂດຍສະເພາະ ບຸກທະລຸໃນການຍົກລະດັບທາງຫຼວງແຫ່ງຊາດ, ທາງຫຼວງຂອງທ້ອງຖິ່ນ, ທາງຊົນນະບົດ ເພື່ອອຳນວຍຄວາມສະດວກໃຫ້ແກ່ການໄປມາຫາສູ່ຂອງປະຊາຊົນ ແລະ ການຈໍລະຈອນສິນຄ້າ ທັງຢູ່ພາຍໃນ ແລະ ເຊື່ອມກັບຕ່າງປະເທດ,ການພັດທະນາເສດດຖະກິດ-ສັງຄົມ ໃຫ້ຕິດພັນກັບການປົກປັກຮັກສາຊັບພະຍາກອນທຳມະຊາດ ແລະ ສິ່ງແວດລ້ອມ, ເລັ່ງປັບຕົວເຂົ້າກັບການປ່ຽນແປງຂອງສະພາບດິນຟ້າອາກາດ, ຂຸດຄົ້ນ ແລະ ນໍາໃຊ້ຊັບພະຍາກອນທຳມະຊາດ ຢ່າງມີປະສິດທິຜົນສູງສຸດ ໂດຍຫັນໄປສູ່ການປຸງແຕ່ງເປັນຜະລິດຕະພັນສຳເລັດຮູບ,ສ້າງພື້ນຖານເສດຖະກິດເອກະລາດ, ເປັນເຈົ້າຕົນເອງ ໂດຍສຸມໃສ່ການສ້າງຄວາມອາດສາມາດການຜະລິດ ແລະ ບໍລິການພາຍໃນ, ເພີ່ມທະວີທ່າແຮງບົ່ມຊ້ອນຂອງວິສາຫະກິດພາຍໃນປະເທດ ແລະ ສາມາດເຊື່ອມໂຍງເຂົ້າສູ່ຕ່ອງໂສ້ເພີ່ມມູນຄ່າການຜະລິດຂອງພາກພື້ນ ແລະ ສາກົນ, ສ້າງຊັບພະຍາກອນມະນຸດທີ່ມີຄຸນນະພາບ ແລະ ເຂັ້ມແຂງປະກອບສ່ວນເຂົ້າສູ່ການຜະລິດ ແລະ ບໍລິການພາຍໃນ,ເສີມຂະຫຍາຍຄຸນຄ່າດ້ານວັດທະນະທຳ, ຖືຄົນເປັນກຸນແຈສຳຄັນຂອງການພັດທະນາ, ພັດທະນາທຶນມະນຸດໃຫ້ມີຄຸນນະພາບ ແລະ ເຂັ້ມແຂງ, ຍົກສູງຄຸນນະພາບການດຳລົງຊີວິດດ້ານວັດຖຸ ແລະ ຈິດໃຈຂອງປະຊາຊົນບັນດາເຜົ່າ, ສຸມໃສ່ການແກ້ໄຂຄວາມທຸກຍາກຂອງປະຊາຊົນ, ກະຈາຍລາຍໄດ້ທີ່ທົ່ວເຖິງໃນສັງຄົມ,ພັດທະນາເຂດຈຸດສຸມ, ບັນດາເຂດແຄວ້ນທີ່ມີທ່າແຮງບົ່ມຊ້ອນແລະເປັນກຳລັງແຮງຊຸກຍູ້ການພັດທະນາທີ່ກວ້າງຂວາງອອກໃນທົ່ວປະເທດ, ສ້າງແລວທາງເສດຖະກິດທີ່ເປັນບູລິມະສິດ ຕິດພັນກັບການພັດທະນາເຂດແຄວ້ນ, ເຂດຊົນນະບົດ, ເຂດພື້ນຖານການປະຕິວັດ ແລະ ເຂດຍຸດທະສາດຂອງຊາດ.
ສຳລັບ ທິດທາງແຜນວຽກຈຸດສຸມໃນການພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ແຫ່ງຊາດ ປະຈໍາປີ 2026ໂດຍເປັນການເລີ່ມຕົ້ນການຈັດຕັ້ງຜັນຂະຫຍາຍມະຕິກອງປະຊຸມໃຫຍ່ ຄັ້້ງທີ XII ຂອງພັກ ແລະ ແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມແຫ່ງຊາດ 5 ປີ ຄັ້ງທີ X(2026-2030), ທັງເປັນການສືບຕໍ່ປະຕິບັດມະຕິ 04/ກມສພ ວ່າດ້ວຍສ້າງເສດຖະກິດເອກະລາດ ເປັນເຈົ້າຕົນເອງ ໃນໄລຍະໃໝ່ ແລະ 2 ວາລະແຫ່ງຊາດ.,ຊຶ່ງລັດຖະບານ ຈະສຸມໃສ່ປະຕິດບັດບັນດາວຽກຈຸດສຸມຈຳນວນໜື່ງຄື: ຮັບປະກັນສະຖຽນລະພາບການເມືອງຢ່າງໜັກແໜ້ນ, ໃຫ້ສັງຄົມມີຄວາມສະຫງົບສຸກ, ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດ ວຽກງານປ້ອງກັນຊາດ-ປ້ອງກັນຄວາມສະຫງົບຕາມແຜນທີ່ກຳນົດໄວ້ 4 ໜ້າທີ່ໃຫຍ່, 26 ແຜນງານ(ກະຊວງ ປກຊ) ແລະ 4 ແຜນງານໃຫຍ່ 41 ໂຄງການ (ກະຊວງ ປກສ),ເອົາໃຈໃສ່ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຍຸດທະສາດກໍ່ສ້າງຮາກຖານການເມືອງ, ພັດທະນາຊົນນະບົດຮອບດ້ານ ໂດຍສຸມໃສ່ຮັບປະກັນໃຫ້ປະເທດຊາດສືບຕໍ່ມີຄວາມສະຫງົບ, ແກ້ໄຂບັນດາປະກົດການຫຍໍ້ທໍ້ທີ່ເກີດຂຶ້ນໃນສັງຄົມ, ເອົາໃຈໃສ່ກວດກາພື້ນທີ່ ແລະ ຈຸດຂ້າມລອຍ ໂດຍສະເພາະ ບໍລິເວນຊາຍແດນລະຫວ່າງປະເທດ, ແຂວງຕໍ່ແຂວງຈັດຕັ້ງໜ່ວຍສະເພາະກິດໃນການກວດກາ, ຕິດຕາມ ແລະ ສະກັດກັ້ນຕາມພື້ນທີ່ຫຼໍ່ແຫຼມ; ສຸມໃສ່ວຽກງານຕ້ານ ແລະ ສະກັດກັ້ນການກໍ່ອາຊະຍາກໍາທາງໄຊເບີ ລວມທັງການນຳໃຊ້ສື່ສັງຄົມອອນລາຍ ເພື່ອໂຈມຕີແນວທາງນະໂຍບາຍຂອງພັກ-ລັດ, ການນຳຂັ້ນສູງ ແລະ ລະບອບໃໝ່ຂອງພວກເຮົາ ໃຫ້ທັນສະພາບການ.
ສ່ວນດ້ານເສດຖະກິດ,ຈະຄຸ້ມຄອງເສດຖະກິດມະຫາພາກໃຫ້ມີສະຖຽນລະພາບໂດຍສຸມໃສ່ສືບຕໍ່ປະຕິບັດວຽກງານໃນມະຕິ 04/ກມສພ ວ່າດ້ວຍການສ້າງເສດຖະກິດເອກະລາດ ເປັນເຈົ້າຕົນເອງ ແລະ ວຽກງານການແກ້ໄຂບັນຫາເຄັ່ງຮ້ອນຂອງເສດຖະກິດ-ການເງິນ ໂດຍສະເພາະ ຄຸ້ມຄອງອັດຕາເງິນເຟີ້, ຮັກສາສະຖຽນລະພາບອັດຕາແລກປ່ຽນ ໃຫ້ສະຫງົບປົກກະຕິ, ຄຸ້ມຄອງລາຄາສິນຄ້າ ແລະ ຮັບປະກັນການຊໍາລະໜີ້ສິນໃຫ້ໄດ້ຕາມສັນຍາ, ຊຸກຍູ້ການເກັບລາບຮັບໃຫ້ເພີ່ມຂຶ້ນ ດ້ວຍການເກັບລາຍຮັບໃຫ້ຄົບຖ້ວນ ແລະ ນໍາໃຊ້ເຄື່ອງທັນສະໄໝໃນການຄຸ້ມຄອງລາຍຮັບ ແລະ ລາຍຈ່າຍ, ປັບປຸງກົນໄກການຄຸ້ມຄອງລາຍຈ່າຍໃຫ້ມີປະສິດທິຜົນ ຕິດພັນກັບນະໂຍບາຍປະຍັດ ແລະ ຕ້ານການຟູມເຟືອຍ,ສູ້ຊົນເກັບລາຍຮັບງົບປະມານແຫ່ງລັດປີ 2026 ໃຫ້ໄດ້ບໍ່ຫຼຸດ 20% ຂອງ GDP ຕາມທິດ ສອຈ ໂດຍຈະສຸມໃສ່ການສ້າງນະໂຍບາຍຊຸກຍູ້ສົ່ງເສີມໃຫ້ມີຫົວໜ່ວຍລາຍຮັບໃໝ່ເພີ່ມຂື້ນ ແລະ ຍູ້ການຫັນເປັນທັນສະໄໝໃນການເກັບລາຍຮັບ ຈາກຖານລາຍຮັບທີ່ມີແລ້ວໃຫ້ຄົບຖ້ວນ ແລະ ແຂງແຮງກວ່າເກົ່າ,ສືບຕໍ່ດໍາເນີນນະໂຍບາຍເງິນຕາແບບປະສົມປະສານ ດ້ວຍການສືບຕໍ່ພັັດທະນາເຄື່ອງມືນະໂຍບາຍເງິນຕາໃຫ້ຄົບຖ້ວນ; ສືບຕໍ່ປະເມີນ ແລະ ທົບທວນຄືນອັດຕາດອກເບ້ຍພື້ນຖານຂອງ ທຫລ, ອັດຕາສ່ວນເງິນແຮຝາກບັງຄັບໃຫ້ມີວິທະຍາສາດ ແລະ ສອດຄ່ອງກັບສະພາບການໃນແຕ່ລະໄລຍະ; ຄວບຄຸມປະລິມານເງິນ M2 ໃຫ້ສົມຄູ່ກັບການຂະຫຍາຍຕົວຂອງເສດຖະກິດ ແລະ ສອດຄ່ອງກັບການດໍາເນີນນະໂຍບາຍເງິນຕາ,ສືບຕໍ່ປະຕິບັດນະໂຍບາຍອັດຕາແລກປ່ຽນຕາມກົນໄກຕະຫຼາດທີ່ມີການຄຸ້ມຄອງຂອງລັດ ດ້ວຍການກໍານົດອັດຕາອ້າງອີງໃຫ້ມີຄວາມເໝາະສົມ; ປັບປຸງ ແລະ ພັດທະນາຕະຫຼາດຊື້-ຂາຍເງິນຕາຜ່ານລະບົບເອເລັກໂຕຼນິກ(LFX)ໃຫ້ກວ້າງຂື້ນຕື່ມ, ພ້ອມທັງສືບຕໍ່ລົງກວດກາບັນດາ ທທກ ທີ່ເຮັດທຸລະກໍາຊື້-ຂາຍເງິນຕາຕ່າງປະເທດ ແລະ ກວດກາການດໍາເນີນງານຂອງຕະຫຼາດດັ່ງກ່າວ(LFX)ໃຫ້ຖືກຕ້ອງຕາມລະບຽບການທີ່ໄດ້ກໍານົດໄວ້,ສືບຕໍ່ຄຸ້ມຄອງທຸກແຫຼ່ງເງິນຕາຕ່າງປະເທດໃຫ້ເຂົ້າສູ່ລະບົບທະນາຄານໃຫ້ຫຼາຍຂື້ນ; ໂຄສະນາສົ່ງເສີມການນໍາໃຊ້ເງິນກີບເພື່ອປຸກລະດົມສັງຄົມໃຫ້ຍົກສູງຄຸນຄ່າເງິນກີບ, ສ້າງກົນໄກນໍາໃຊ້ສະກຸນເງິນທ້ອງຖິ່ນເຂົ້າໃນການຊໍາລະສິນຄ້າ ແລະ ບໍລິການຢູ່ ສປປ ລາວ ກັບບັນດາປະເທດອ້ອມຂ້າງ ແລະ ປະເທດຄູ່ຄ້າ ແບບສອງຝ່າຍ,ສືບຕໍ່ປັບປຸງສະພາບແວດລ້ອມການລົງທຶນຂອງພາກເອກະຊົນພາຍໃນ ແລະ ການລົງທຶນໂດຍກົງຈາກຕ່າງປະເທດ ໃຫ້ມີຄວາມສະດວກ, ກະທັດຮັດ ແລະ ວ່ອງໄວ ດ້ວຍການຫຼຸດຜ່ອນຂອດຂັ້ນ ແລະ ແກ້ໄຂສິ່ງອຸດຕັນຕ່າງໆ. ພ້ອມທັງເພີ່ມທະວີໃນການຕິດຕາມ ແລະ ປະເມີນໂຄງການທີ່ໄດ້ອະນຸມັດແລ້ວ ໃຫ້ດຳເນີນໄປຕາມສັນຍາທີ່ໄດ້ຕົກລົງກັນ,ສືບຕໍ່ຊຸກຍູ້ໃຫ້ເສດຖະກິດຂະຫຍາຍຕົວຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງຕາມຂະແໜງເສດຖະກິດປາຍແຫຼມ ໂດຍສຸມໃສ່ບັນດາໂຄງການພະລັງງານໄຟຟ້າສະອາດແລະພະລັງງາານໄຟຟ້າທາງເລືອກ, ຊຸກຍູ້ການພັດທະນາໂຄງການສາຍສົ່ງເຊື່ອມຕໍ່ 500 kV ລາວ-ຈີນ ແລະ ສ້າງສາຍສົ່ງ 230 kV ເຊື່ອມຕໍ່ກັບພາຍໃນ ເພື່ອຮັບປະກັນການສະໜອງໄຟໃຫ້ພາຍໃນມີຄວາມໝັ້ນຄົງ; ສືບຕໍ່ເຂັ້ມງວດໃນການຄຸ້ມຄອງບັນດາໂຄງການຂຸດຄົ້ນແລະປຸງແຕ່ງແຮ່ທາດ ແລະ ສົ່ງເສີມການປຸ່ງແຕ່ງແຮ່ທາດເປັນຜະລິດຕະພັນສຳເລັດຮູບກ່ອນສົ່ງອອກ; ສົ່ງເສີມການຜະລິດແນວພັນພືດ-ສັດ, ຝຸ່ນ-ປຸ໋ຍ ແລະ ອາຫານສັດ ເພື່ອຊົມໃຊ້ພາຍໃນ, ທົດແທນການນໍາເຂົ້າ ແລະ ເປັນສິນຄ້າສົ່ງອອກຕ່າງປະເທດ;ເພີ່ມທະວີດືງດູດນັກທ່ອງທ່ຽວທັງພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດໃຫ້ເພີ່ມຂຶ້ນ,ສົ່ງເສີມ ແລະ ພັດທະນາຈຸນລະວິສາຫາກິດ, ວິສາຫະກິດຂະໜາດນ້ອຍ ແລະ ກາງໃຫ້ເຂັ້ມແຂງ ດ້ວຍການສືບຕໍ່ປະຕິບັດນະໂຍບາຍສິນເຊື່ອເພື່ອກະຕຸ້ນເສດຖະກິດ ແລະ ກະຈາຍແຫຼ່ງທຶນ ແລະ ບັນດາກອງທຶນຕ່າງໆ ໃຫ້ມີປະສິດທິຜົນ,ສືບຕໍ່ປັບປຸງບັນດາລັດວິສາຫະກິດໃຫ້ເຂັ້ມແຂງ, ສົ່ງເສີມກຸ່ມການຜະລິດຂອງປະຊາຊົນ ແລະ ຮ່ວມມືເສດຖະກິດຂອງພາກສ່ວນເສດຖະກິດຕ່າງໆ ແລະ ພັດທະນາເສດຖະກິດດິຈີຕອນ ໃຫ້ຂະຫຍາຍຕົວດີຂຶ້ນ,ປັບປຸງ ແລະ ກໍ່ສ້າງບັນດາເສັ້ນທາງຄົມມະນາຄົມທາງບົກ, ທາງລາງ, ທາງນໍ້າ ແລະ ທາງອາກາດ ຕາມແລວທາງເສດຖະກິດຕ່າງໆ, ທາງຫຼວງແຫ່ງຊາດ ແລະ ທາງຫຼວງຂອງທ້ອງຖິ່ນ, ລວມທັງການປັບປຸງບັນດາໂຄງລ່າງທີ່ໄດ້ຮັບຜົນກະທົບຈາກໄພພິບັດນໍ້າຖ້ວມໃນຊຸມປີຜ່ານມາໃຫ້ສຳເລັດ. ສືບຕໍ່ຊຸກຍູ້ນັກລົງທືນເອກະຊົນພາຍໃນແລະຕ່າງປະເທດກໍ່ສ້າງເສັ້ນທາງດ່ວນ ວຽງຈັນ-ຮ່າໂນຍ; ວຽງຈັນ-ບໍ່ເຕັນແລະທາງດ່ວນຄູ່ຂະໜານທາງR3 (ຫ້ວຍຊາຍ,ແຂວງບໍ່ແກ້ວ ຫາ ບໍ່ເຕັນ,ແຂວງຫຼວງນໍ້າທາ); ທາງລົດໄຟ ວຽງຈັນ-ທ່າແຂກ ຫາ ຫວຸງອາງ ສສ ຫວຽດນາມແລະ ທາງດ່ວນອື່ນໆ.
(ຂ່າວ:ສຳນານ,ພາບ:ຕຸໄລເພັດ)
ຄໍາເຫັນ