ທ່ານ ງາມປະສົງ ເມືອງມະນີໄດ້ກ່າວວ່າ:ພາລະບົດບາດການຂົນສົົ່ງທາງລົດໄຟ ແລະ ທ່າບົກນັ້ນ, ສອງການບໍລິການນີ້ແມ່ນແຍກກັນຈະແຈ້ງແລ້ວ. ການບໍລິການທາງລົດໄຟແມ່ນພາຍໃຕ້ກົດໝາຍ ວ່າດ້ວຍທາງລົດໄຟ ສະບັບເລກທີ່62/ສພຊ, ລົງວັນທ 17 ທັນວາ 2018 ແລະ ທ່າບົກນຳໃຊ້ດຳລັດ 298/ລບ ທຸກຝ່າຍ ຕ້ອງປະຕິບັດຕາມສິດ ແລະ ໜ້າທີ່ຂອງຕົນ ທີ່ລະບຸໃນນິຕິກຳນີ້ຢ່າງເຂັ້ມງວດ. ເສັ້ນທາງລົດໄຟລາວ-ຈີນ ເຊືີ່ອມໃສ່ເສັ້ນທາງລົດໄຟລາວ-ໄທ ເປັນເສັ້ນທາງລົດໄຟແຫ່ງຊາດ ຊຶ່ງມີເຂດສະຫງວນ ແລະ ການຄຸ້ມຄອງລະບຸໃນກົດໝາຍວ່າດ້ວຍການລົດໄຟ ສະບັບເລກທ 62/ສພຊ ຊັດເຈນແລ້ວ, ເປັນການຂົນສົົ່ງຕາມທາງລົດໄຟທີ່ຜູ້ປະກອບການຕ້ອງມີທະບຽນທຸລະກິດຂະແໜງການນີ້. ສ່ວນກິດຈະການບໍລິການທ່າບົກ ກໍລະບຸໃນດຳລັດ 298/ລບ ຊຶ່ງບໍໍ່ມີກິດຈະກກຳທີ່ຂັດຕໍໍ່ການຂົນສົົ່ງ ທາງລົດໄຟເລີຍ. ສາເຫດທີ່ພາໃຫ້ທ່າບົກເຂົ້າໃຈວ່າທາງລົດໄຟ ທຸກເສັ້ນຈະຕ້ອງມາເຊືີ່ອມຕໍໍ່ໃສ່ທ່າບົກຂອງຕົນເອງຄືກັບບົດສຶກສາຄວາມເປັນໄປໄດ້ເບື້ອງຕົົ້ນ (FS) ນັ້ນ ເປັນຄວາມເຂົ້າໃຈທີ່ຜິດ ແລະ ມີລັກສະນະຜູກຂາດ. ພ້ອມນັ້ນ, ໃນສັນຍາສຳປະທານແມ່ນບໍໍ່ໄດ້ລະບຸໃຫ້ຜູກຂາດທາງລົດໄຟແຕ່ຢ່າງໃດ ມີແຕ່ລະບຸສາມາດຄ່ຽນຖ່າຍສິນຄ້າຈາກທາງລົດໄຟ ຢູ່ CY ໄດ້. ນອກນັ້ນ ຍັງມີບັນຫາທັບຊ້ອນກັບທີ່ດິນຂອງລັດ ແລະ ໃຊ້ຊັບສິນຂອງລັດ ທີ່ລັດຖະບານກຳລັງແກ້ໄຂຢູ່. ສຳລັບການບໍລິການຄ່ຽນຖ່າຍຈາກລາງສູ່ລາງ ຍ້ອນຄວາມກວ້າງຂອງລາງບໍໍ່ເທົ່າກັນນັ້ນ, ລັດຖະບານໄດ້ມອບໃຫ້ລັດວິສາຫະກິດ ລົດໄຟແຫ່ງຊາດລາວ (ລລຟລ) ເປັນຜູ້ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຕາມແຈ້ງການຂອງ ຫ້ອງວ່າການສຳນັກງານນາຍົກລັດຖະມົນຕີ ສະບັບ ເລກທີ່435, 484, 1378 ແລະ ອືີ່ນໆ ຊຶ່ງ ລລຟລ ກໍມີສິດໄດ້ຮັບຄ່າບໍລິການທີ່ຕົນເປັນຜູ້ປະຕິບັດ.
ທ່ານຍັງໄດ້ກ່າວວ່: ສຳລັບວິທີແກ້ໄຂຂໍ້ຂັດແຍ່ງນັ້ນແມ່ນໄດ້ແຍກການບໍລິການທັງ 2 ອັນອອກຈາກກັນ. ຖ້າທ່າບົກມີຄວາມສົນໃຈໃຊ້ບໍລິການຂົນສົົ່ງທາງລົດໄຟ ກໍຕ້ອງມີສັນຍາກັບຜູ້ບໍລິການທາງລົດໄຟ. ປັດຈຸບັນທ່າບົກ ບໍໍ່ໄດ້ມີລົດໄຟຂົນສົົ່ງຂອງຕົນເອງ ຕ້ອງໄດ້ໃຊ້ບໍລິການຂອງລົດໄຟລາວ-ຈີນ ແລະ ລົດໄຟລາວ-ໄທ ຊຶ່ງ ລລຟລ ເປັນຜູ້ຕາງໜ້າຢູ່ 2 ບໍລິສັດນີ້; ທຸລະກິດທາງລົດໄຟ ກໍມີສະຖານລົດໄຟລາວ-ຈີນ, ລາວ-ໄທ, ດ່ານສາກົນ ທ່ານາແລ້ງກໍໄດ້ແບ່ງເປັນ 4 ຈຸ ແລ້ວແຕ່ໄປລວມສູນຢູ່ຂົວມິດຕະພາບ 1, ດັ່ງນັ້ນ ບໍລິສັດລົດໄຟ ບໍລິການອັນໃດ ກໍເກັບຄ່າບໍລິການອັນນັ້ນ ເຊັ່ນດຽວກັນກັບທ່າບົກ ບໍລິການຕາມກິດຈະກຳ 298 ເກັບຄ່າຕາມການບໍລິການນັ້ນ.
ສືບຕໍໍ່ກວດກາຄືນຊັບສິນຂອງລັດ ຢູ່ທ່າບົກວ່າອັນໃດເປັນຂອງທ່າບົກອັນໃດເປັນຂອງທາງລົດໄຟ ແລະ ແບ່ງປັນຕາມຂອບເຂດການບໍລິການ (ກະຊວງການເງິນ ໄດ້ແຕ່ງຕັ້ງຄະນະກຳມະການກວດກາ ຄືນຊັບສິນ ຂອງລັດວິສາຫະກິດລົດໄຟແຫ່ງຊາດລາວ ທີ່ໄດ້ມາພາຍໃຕ້ໂຄງການເງິນກູ້ຢືນ ODA ຈາກ NEDA ເພືີ່ອເອກະພາບໃນການຄຸ້ມຄອງ ແລະ ການນຳໃຊ້ຕົວຈິງໂດຍມີພາກສ່ວນທີ່ກ່ຽວຂ້ອງຂອງກະຊວງການເງິນ ແລະ ກະຊວງໂຍທາທິການ ແລະ ຂົນສົົ່ງ, ຕາມຂໍໍ້ຕົກລົງສະບັບເລກ ທີ່2460/ກງ, ລົງວັນທ 05 ກໍລະກົດ 2024 ).
ສົມທົບກັບພາກສ່ວນທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ ກວດກາຄືນສັນຍາສຳປະທານ ຖ້າເຫັນວ່າຄັດກັບກົດໝາຍ ກໍໍສະເໜີດັດແກ້ສັນຍາສຳປະທານ;ໃນຕໍໍ່ໜ້າການພັດທະນາທ່າບົກ ນັກທຸລະກິດກໍຕ້ອງເບິ່ງທຸກກົດໝາຍ, ສິດ ແລະ ໜ້າທີ່ຂອງ ທ່າບົກ ແລະ ຕ້ອງສຶກສາ FS ໃຫ້ຖືກຕ້ອງຕາມລະບຽບການ ເພືີ່ອຈະເຫັນພາບວ່າສາມາດລົງທຶນແລະ ສ້າງກຳໄລຈາກກິດຈະກຳນີ້ຕາມກົດໝາຍໄດ້ແທ້ຫຼືບໍໍ່.
ຄໍາເຫັນ